Sunday, August 26, 2018

5 Ramuan Ini Mampu Atasi Masalah Vitiligo Mengikut Cara Tradisional

5 Ramuan Ini Mampu Atasi Masalah Vitiligo Mengikut Cara Tradisional


Semua orang sekarang ni tengah heboh memperkatakan satu herba yang terbaik mampu membantu mereka yang ada masalah vitiligo. Nak tahu herba tu? Klik link ni: http://blogherba.wasap.my


Berikut adalah aternatif kalau anda ada masa nak buat ramuan ni:

1. Buah betik.
Buah betik dipercayai mempunyai nutrisi yang membantu menghidupkan kembali melanosir yang menghasilkan melanin atau warna kulit.

Cara nak buatnya, anda potong buah betik dan tumbuk sampai halus dan kemudian sapukan kat setiap tempat yang terdapat vitiligo atau kawasan sopak. Biarkan ia sampai kering dan ulang 2 kali sehari untuk hasil yang terbaik.

Tambahan, anda boleh minum jus betik untuk kesan yang lebih baik. Makan sekali herba episor untuk percepatkan proses ini.

2. Tanat liat merah.
Tanah lihat dikatakan mengandung tembaga yang boleh membantu mengembalikan pigmentasi kulit. Bahan ini juga boleh memperbaiki aliran darah dan hal ini bergabung pada kulit agar cepat lebih sihat.

Untuk buatnya, campur 2 sendok makan tanah liat merah dengan beberapa ekstrak hali dan sapu pada tempat vitiligo  dan biarkan ia kering selama 15 minit.

3. Kunyit.

Kunyit ni dikatakan ramai sangat bermanfaat bagi kulit kerana ia membantu mengembalikan pigmentasi secara natural.

Untuk buat campuran ini, anda perlu ada kunyit, halia dan jus limau. Campur semua bahan ni dan anda boleh buat teh atau sapu pada tempat yang bermasalah.

4. Halia

Halia bukan sahaja dikatakan berkhasiat untuk mengatasi demam dan menghangatkan tubuh, tetapi juga berguna dalam mengubati vitiligo di atas kemampuannya untuk memperbaiki aliran darah.

Anda boleh ambil halia segar dan campur dengan satu sudu teh minyak mustard dan sedikit kunyit. Lumatkan akar halia dan campur dengan minyak mustard dan kunyit. Sapu pada tempat yang terkena dan biarkan di kulit selama 20 minit.

Selain menggunakan ramuan di atas, anda kena lindung diri dari sinar UV. Untuk itu gunakan penutup yang boleh menutup kawasan yang ada vitiligo. Sapu seluruh kulit sekurang-kurangnya setengah jam sebelum anda dedahkan diri pada sinar matahari.

Sila pakai topi, cermin mata dan pakai pelindung untuk menutupi kulit anda kerana secara umumnya orang yang ada masalah vitiligo biasanya lebih mudah merasa kulit terbakar.

5. Amal herba Bu Gu Zhi

Satu lagi, anda boleh amalkan herba tradisional cina seperti Bu Ghu Zi (fructus psorlea corylifolia) kerana menurut kajian dari penyelidik (journal) mendapati herba ini sangat membantu mereka yang ada vitiligo. Nak cari herba ni kat Malaysia agak susah. Sebab di Malaysia memang takda tanam herba ni.

Tapi ada satu produk yang ada di jual di farmasi, namanya herba Episor. Episor ni mengandungi herba yang dikatakan membantu mereka yang ada vitiligo. Amalkan herba ini lebih bagus dan banyak dicadangkan oleh ramai ahli farmasi dan doktor komplimentari.

Ikhitarlah dengan herba ni jika anda serius nak kembali sihat dan nak kurangkan masalah vitiligo anda. Sebab nak sembuh mungkin ambil masa. Jangan putus semangat untuk cari solusi kesihatan anda.


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search